mai 1997 15.05 Thomas Bass/Oliver Marchart: Watch Your Language! Propaganda 2 -------------------------------------------------------19:00 media~space! Die Kommunikationstechnologien des Informationszeitalters leiten ein neues Propaganda-Zeitalter ein. Die dramatische Zunahme der Geschwindigkeit neuer Kmmunikationstechnologien- und werkzeuge und die damit verbundenen Möglichkeiten der Manipulation von Symbolen und grundlegenden menschliche Emotionen bringt nicht nur ein Unterhaltungs- und Informations-System hervor, sondern dient vielmehr auch dazu Individuen mit Werten, Vorstellungen und Verhaltensnormen zu infizieren. Ist Propagandaanalyse ein Mittel gegen die multimedialen Exzesse des Informationszeitalters? Tom Bass: Propaganda of Noise and Psychological Warfare Radio Free Europe began transmitting in the early 1950s to liberate the peoples of East Central Europe. Logically, these foreign broadcasts were intercepted by various regimes with backing from the Soviets. RFE staff implemented and failed to surmount communication models other than those formulated by the likes of Laswell, Lowenthal, and notable others in early communications research funded by the United States military after World War II. However, at the fulcrum of this century's fascination with technology and its coupling with media, in particular television networks, RFE embarked on a highly unreliable balloon campaign--resembling the 19th century balloon fantasy of Jules Verne--to surmount the interception of its broadcasts by skywave and groundwave jamming. The purpose of this lecture is to discuss the properties of noise as a psychological device that thwarted the reception by audiences in East Central Europe of the transmissions of RFE and other foreign broadcasters. The as yet unanswered question is: Who exactly was the audience? How were they, whether apparatchiks or kulakhs, conceptualized by communication researchers in the United States contributing to the Cold War's mobilization of information warriors? And finally, what was radio jamming's effect on the local populations? I intend to speculate about all these questions and perhaps provide some answers using metaphorical tools perhaps not originally designed for media's history but appropriate in this particular case. tom bass is an independent media researcher living in budapest who specializes in Cold War propaganda, the history and philosophy of technology, and the history of radio. he is a regular contributor to _telepolis_ among other publications and can often be found in romania or the former yugoslavia. Oliver Marchart: Join or Die (in deutscher Sprache) Thesen: Die elementare Einheit der Propaganda ist der Slogan. Propaganda (via Slogans) ist appelativ ("Dein Land braucht dich!"), verlangt eine Entscheidung ("Und Du?"), bei der Alternativen ausgeschlossen werden ("Join or Die!"). Propaganda ist amplifikatorisch, sie will _einen_ Signifikanten aufblasen und Störungen ausschalten (daher die Nähe zu Medien). Ein Slogan ist per Definition leer (er dient nur zur Mobilisierung und Demobilisierung, zu sonst nichts). Es macht keinen Unterscheid, ob ein Slogan ein einzelnes Wort ist ("Adelante!"), ein Satz ("Alle Macht den Sowjets!"), ein ganzes Buch (die Mao-Bibel) oder ein Gebäude (das Lenin Mausoleum). Daher gibt es - strikt gesprochen - keinen Propaganda-Satz (das Arrangement mehrerer Slogans ergibt ein Manifest, einen politischen Katechismus oder eine politische Bibel, die ihrerseits zu _einem_ SLogan werden). Nicht nur bildliche oder plastische Symbole (Rote Sterne, Fasces, Totenkößfe) oder Gesten (Faust, Salut) können zu - visuellen - Slogans werden, selbst abstrakte geometrische Eigenschaften (Diagonalität in UdSSR-Kunst und -Architektur als Zeichen von Dynamismus und Fortschritt) können zu Slogans werden. Aber wie basteln wir uns einen Slogan? Der Vortrag geht dieser Frage anhand einer Reihe historischer Beispiele nach und biete Anleitungen zum Selbermachen("Join("Join . Medientheoritiker. Lebt in London und Wien Redakteur von: "Mesotes" Zeitschrift für philosophischen Ost-West Dialog Publikationen: (Auswahl) Settlers, Indians and the Cavalry. The Sociotronics of a New Yet Unapproachable Continent, in: Digital Danube Digest, 1995 (New) Order. On the Final (Im-)Possibility of Resistance, Progress and Avant-Garde, in: Acta Filosofica (Laibach), Herbst 1995 << If you're too tired to go out tonight, just think how you'll feel at seventy three.>> Beefeater Dry Gin