[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

15.05 Thomas Bass/Oliver Marchart: Propaganda 2



mai 1997 

15.05 Thomas Bass/Oliver Marchart: 
Watch Your Language! Propaganda 2
-------------------------------------------------------19:00 media~space!

Die Kommunikationstechnologien des Informationszeitalters leiten ein neues
Propaganda-Zeitalter ein. 
Die dramatische Zunahme der Geschwindigkeit neuer
Kmmunikationstechnologien- und werkzeuge und die damit verbundenen
Möglichkeiten der Manipulation von Symbolen  und grundlegenden menschliche
Emotionen bringt nicht nur ein Unterhaltungs- und Informations-System
hervor, sondern dient vielmehr auch dazu Individuen mit Werten,
Vorstellungen und Verhaltensnormen zu infizieren. 
Ist Propagandaanalyse ein Mittel gegen die multimedialen Exzesse des
Informationszeitalters?


Tom Bass: Propaganda of Noise and Psychological Warfare 


Radio Free Europe began transmitting in the early 1950s to liberate the
peoples of East Central Europe.  Logically, these foreign broadcasts were
intercepted by various regimes with backing from the Soviets.  RFE staff
implemented and failed to surmount communication models other than those
formulated by the likes of Laswell, Lowenthal, and notable others in early
communications research funded by the United States military after World War
II.  However, at the fulcrum of this century's fascination with technology
and its coupling with media, in particular television networks, RFE embarked
on a highly unreliable balloon campaign--resembling the 19th century balloon
fantasy of Jules Verne--to surmount the interception of its broadcasts by
skywave and groundwave jamming.   
The purpose of this lecture is to discuss the properties of noise as a
psychological device that thwarted the reception by audiences in East
Central Europe of the transmissions of RFE and other foreign broadcasters.
The as yet unanswered question is:  Who exactly was the audience?  How were
they, whether apparatchiks or kulakhs, conceptualized by communication
researchers in the United States contributing to the Cold War's mobilization
of information warriors? And finally, what was radio jamming's effect on the
local populations? I intend to speculate about all these questions and
perhaps provide some answers using metaphorical tools perhaps not originally
designed for media's history but appropriate in this particular case.

tom bass is an independent media researcher living in budapest who
specializes in Cold War propaganda, the history and philosophy of
technology, and the history of radio. he is a regular contributor to
_telepolis_ among other publications and can often be found in romania or
the former yugoslavia.


Oliver Marchart: Join or Die (in deutscher Sprache)

Thesen: Die elementare Einheit der Propaganda ist der Slogan. Propaganda 
(via Slogans) ist appelativ ("Dein Land braucht dich!"), verlangt eine 
Entscheidung ("Und Du?"), bei der Alternativen ausgeschlossen werden 
("Join or Die!"). Propaganda ist amplifikatorisch, sie will _einen_ 
Signifikanten aufblasen und Störungen ausschalten (daher die Nähe zu 
Medien). Ein Slogan ist per Definition leer (er dient nur zur 
Mobilisierung und Demobilisierung, zu sonst nichts). Es macht keinen 
Unterscheid, ob ein Slogan ein einzelnes Wort ist ("Adelante!"), ein Satz 
("Alle Macht den Sowjets!"), ein ganzes Buch (die Mao-Bibel) oder ein 
Gebäude (das Lenin Mausoleum). Daher gibt es - strikt gesprochen - keinen 
Propaganda-Satz (das Arrangement mehrerer Slogans ergibt ein Manifest, 
einen politischen Katechismus oder eine politische Bibel, die ihrerseits 
zu _einem_ SLogan werden). Nicht nur bildliche oder plastische Symbole 
(Rote Sterne, Fasces, Totenkößfe) oder Gesten (Faust, Salut) können zu - 
visuellen - Slogans werden, selbst abstrakte geometrische Eigenschaften 
(Diagonalität in UdSSR-Kunst und -Architektur als Zeichen von Dynamismus 
und Fortschritt) können zu Slogans werden.

Aber wie basteln wir uns einen Slogan? Der Vortrag geht dieser Frage 
anhand einer Reihe historischer Beispiele nach und biete Anleitungen zum 
Selbermachen("Join("Join .


Medientheoritiker. Lebt in London und Wien
Redakteur von: "Mesotes"  Zeitschrift für philosophischen Ost-West Dialog
   Publikationen: (Auswahl) Settlers, Indians and the Cavalry. The
Sociotronics of a New Yet Unapproachable Continent, in: Digital Danube
Digest, 1995 (New) Order. On the Final (Im-)Possibility of Resistance,
Progress and Avant-Garde, in: Acta Filosofica (Laibach), Herbst 1995




<< If you're too tired to go out tonight, just think how you'll feel at
seventy three.>> Beefeater Dry Gin